راهنمای سئو تکنیکال برای سایتهای مبتنی بر Python
آموزش سئو تکنیکال رایگان +۱۶ ابزار ضروری و چک لیست
مخاطبان امروزه از گوشی های همراه خود برای جستجو استفاده می کنند و همین حالا که این مقاله را می خوانید جستجو صوتی در موبایل در حال گسترش است. شما می توانید با هر زبانی حتی زبان فارسی با گوشی خود حرف بزنید و خواسته خود را مطرح کرده و گوشی شما برایتان داده های مرتبط را از وب می یابد. استفاده از این گواهی به دلیل آن که اطلاعات و حریم خصوصی کاربران در سایت ما قرار دارد، اهمیت زیادی دارد. پروتکل HTTPS یکی از بهترین پروتکلهای موجود است که با استفاده از آن میتوانید اتصال امن برای کاربران برقرار کنید. یکی دیگر از مراحل بررسی سئو تکنیکال سایت، بررسی وضعیت ایندکس محتوای منتشر شده است.
وقتی وبسایت خود را ایجاد کردید، حتماً آن را گوگل آنالیتیکس وصل کنید تا با تحلیل داده آشنا شوید. گوگل آنالیتیکس، بهترین ابزاری است که بازاریابان اینترنتی برای اندازهگیری موفقیت کمپینهای خود در دست دارند. از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا منابع ترافیک خود را بررسی کنید، به اطلاعات جمعیتشناسی کاربران خود دستیابی پیدا کنید و به طور کلی مخاطب خود را بشناسید. Amp کردن صفحات سایت روی تجربه کاربری تاثیر مثبتی دارد و به سئو هم کمک میکند. در صفحات جستجو، صفحات amp شده را با یک آیکون فلش مانند مشاهده میکنید. پیاده سازی این موضوع هم مثل اسکیما، الزامی نیست اما میتواند به یک نقطه مثبت سئو سایت شما تبدیل شود.
بدون سئو فنی قوی، کسی نمیتواند از محتوای غنی و مفید شما بهرهمند شود. اما اگر سئو فنی شما بهدرستی مورد توجه قرار نگرفته باشد چه؟ در اینصورت شما قرار نیست در رنکینگ جایی داشته باشید. یعنی هرچه دسترسی گوگل به محتوای خود را آسانتر کنید، شانس بیشتری نیز برای رتبهبندی خواهید داشت. در صورتی که سرعت لود سایت شما زیاد باشد و مخاطب مدت زمان زیادی را منتظر باز شدن صفحه بماند ، صفحه را ترک خواهد کرد و این به سئو سایت شما لطمه زیادی وارد می کند . هم چنین از نظر گوگل ، وبسایت های کند از اهمیت لازم برخوردار نخواهند بود . اگر چه هر سه ضلع سئو که شامل سئو فنی ، آن پیج سئو و آف پیج سئو رسیدن به یک هدف است اما در جزئیات می تواند تفاوت هایی داشته باشد .
به عبارت دیگر، سئو فنی به موتورهای جستجو کمک می کند که محتوای شما را به درستی درک و به کاربران ارائه دهند و در عین حال تجربه ای رضایت بخش برای کاربران ایجاد کند. با رعایت چکلیست سئو تکنیکال، میتونی مطمئن بشی که سایتت از نظر فنی برای گوگل و کاربران بهینه شده و آماده رقابت در سال 2024 هست. به یاد داشته باش که سئو تکنیکال یه فرآیند پیوستهست و باید همیشه بهروزرسانیها و تغییرات جدید رو دنبال کنی. با تلاش و پشتکار، قطعاً میتونی جایگاه سایتت رو در نتایج جستجو ارتقا بدی و به موفقیت برسی. سئو تکنیکال شامل اقداماتی است که به بهینهسازی جنبههای فنی و ساختاری سایت میپردازد تا به موتورهای جستجو کمک کند که سایت شما را بهتر شناسایی، ایندکس و رتبهبندی کنند. پس از تهیه چک لیست سئو تکنیکال و ارائه خدمات تکنیکی سئو ، بهینه سازی سایت و سرور ، سرعت ، ایمنی و تعداد صفحات ایندکس شده توسط گوگل افزایش می یابد .
در این شرایط، سایتهایی موفق خواهند بود که زودتر و بهتر، مجموعهای از روشها و استراتژیها را برای بهینه سازی سایت خود در نظر بگیرند. یکی از بخشهای مهم سئو که برای بسیاری از صاحبان وبسایتها، ممکن است پیچیده باشد، سئو تکنیکال یا سئو فنی است. با بررسی چک لیست کامل سئو تکنیکال و اجرای آن، میتوانید مشکلات فنی وبسایت خود را شناسایی و رفع کنید. در این وبلاگ، به معرفی کامل سئو فنی و بررسی چک لیست کامل آن خواهیم پرداخت. اگر شما هم صاحب یک وبسایت هستید که میخواهید بخش فنی آن را بهبود ببخشید، حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید.
من در پست «آموزش لینک سازی داخلی» یک فرضیه را مطرح کردم که کاش می توانستیم 10 نتیجه اول SERP در کلمه کلیدی مدنظرمان را آنالیز کنیم و ببینیم به طور میانگین هر کدام از چند لینک داخلی استفاده کرده اند. مانیتورینگ و نظارت بر عملکرد صحیح وبسایتتان، یکی دیگر از زمینه هایی است که پایتون می تواند به کمک شما بیاید. همین 2 مورد را اگر بتوانیم به کمک پایتون پیاده سازی کنیم، کمک فوق العاده زیادی می تواند به ما بکند. البته که به کمک خلاقیت و نیاز خود، می توانید فرآیندهای دیگری را هم به کمک پایتون ساده سازی کنید و باری را از دوش خودتان بردارید. البته یک نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که پایتون قرار نیست کار یک متخصص سئو را به صورت تمام و کمال انجام دهد، بلکه صرفا فرآیندهای روتین و تکراری را برایتان به صورت اتومات انجام می دهد.
توجه به سئو تکنیکال و مشکلات فنیای که سئو سایت را تحت تاثیر قرار میددهد، در نهایت با این هدف انجام میگیرد که رنکینگ صفحه در موتورهای جستجوگر مانند گوگل را افزایش دهیم. سئو فنی از مهمترین مراحل سئو است و همانطور که دیدیم با سئو داخلی و خارجی تفاوت دارد. در هر سایت ممکن است تعدادی لینک خراب، شکسته یا 404 وجود داشته باشد که از آن مطلع نباشید. وجود لینکهای شکسته باعث میشود تا کاربر یا موتورهای جستجو هنگام ورود به صفحه مقصد با ارور 404 روبرو شوند و به این ترتیب رتبه سایت شما پایین بیاید. با افزونه رنک مث و ابزار اسکریمینگ فراگ نیز امکان مشاهده و بررسی لینکهای 404 وجود دارد.
سئو داخلی به تمام فرآیندهایی گفته میشود که داخل سایت انجام میشوند؛ مانند تولید محتوا. در فرآیند تولید محتوا همه چیز داخل سایت انجام میشود؛ مثل لینکسازی داخلی، بهینهسازی متاتگها، آدرس سایت، انکرتکستها، توزیع کلمات کلیدی و…! پس سئو داخلی از مهمترین بخشهای سئو است و باید حتماً آن را جدی بگیرید. حال که با کاربرد پایتون در سئو سایت آشنا شدید، ممکن است ترجیح بدهید که برای بهبود رتبه وب سایت خود پایتون را نصب کنید و از مزیت های آن بهره مند شوید. علاوه بر این، تحلیلگر سئو پایتون، تعداد کلمات کلید را در وب سایت شما تجزیه و تحلیل می کند و رایج ترین کلمات کلیدی استفاده شده در سایت را به شما نشان می دهد. به این ترتیب می توانید متوجه شوید که آیا از کلمات کلیدی اصلی خود بیش از حد استفاده کرده اید یا برعکس، به اندازه کافی از این کلمات استفاده نشده است.
همچنین اطمینان حاصل کنند که هر صفحه دارای عنوان و توضیحات متای منحصربهفرد است. علاوه بر این، نظارت منظم وبسایت برای مشکلات محتوای تکراری و حل سریع آنها میتواند ایندکس شدن و عملکرد کلی سایت در نتایج را بهبود بخشد. سئو فنی به بهبود سرعت، امنیت و ساختار سایت کمک می کند، که همگی بر تجربه کاربری تأثیر مستقیم دارند. چرا مهم است؟ موتورهای جستجو سایت هایی را که تجربه کاربری بهتری ارائه می دهند، در اولویت قرار می دهند. در دنیای پر رقابت دیجیتال، وب سایت ها تنها با محتوای عالی نمی توانند جایگاه مطلوبی در نتایج جستجو کسب کنند. سئو تکنیکال (Technical SEO) یکی از مهم ترین ارکان بهینه سازی موتور جستجو است که پایه و اساس دیده شدن وب سایت شما را تضمین می کند.
سه عنصر اصلی شامل قابلیت خزش، کارایی و ایندکس شدن است که در ادامه به توضیح هرکدام از آنها میپردازیم. نقشه سایت یک فایل XML است که تمام صفحات مهم سایت را فهرست می کند و به موتورهای جستجو کمک می کند تا ساختار سایت را بهتر درک کنند. چرا مهم است؟ بدون نقشه سایت، ممکن است برخی صفحات سایت کشف نشوند، به ویژه اگر ساختار لینک دهی داخلی ضعیف باشد. در واقع، سئو تکنیکال پایه و اساس دیده شدن یک وب سایت در نتایج جستجو است و شامل عناصری می شود که ارتباط مستقیمی با محتوای وب سایت یا لینک سازی ندارند، بلکه به ساختار و عملکرد فنی آن مربوط می شوند. بی توجهی به آدرس صفحات سایت یا همان URL ها یکی از رایج ترین اشتباهات سئو تکنیکال است که خیلی از وبمستران دچارش میشوند.
سئو تکنیکال شامل بهینهسازیهایی برای اطمینان از سازگاری سایت با دستگاههای موبایل است، که این امر به جذب ترافیک بیشتر و بهبود رتبهبندی کمک میکند. هنگامی که خزندههای موتورهای جستجو از یک وبسایت بازدید میکنند، لینکها را از صفحهای به صفحه دیگر دنبال میکنند تا محتوای جدید را کشف کنند. با ایجاد یک ساختار لینک داخلی قوی، صاحبان سایت میتوانند اطمینان حاصل کنند که تمام صفحات سایت به راحتی برای خزندههای موتورهای جستجو قابل دسترسی است. لینکسازی داخلی همچنین میتواند به ایجاد سلسله مراتب و ارتباط موضوعی محتوای یک وبسایت، کمک کند. علاوه بر این، لینکسازی داخلی میتواند به توزیع ارزش لینک در سراسر یک وبسایت کمک کند و قدرت کلی و پتانسیل رتبهبندی سایت را بهبود بخشد. بودجه خزش به میزان زمان و منابع تخصیص یافته از سوی موتورهای جستجو برای خزش در یک صفحه است.
حالا چی کار کنیم؟باید سریعاً این لینکها رو یا درست کنی یا جایگزینشون کنی. اگه صفحهای که لینک بهش اشاره داره دیگه وجود نداره، میتونی از Redirect 301 استفاده کنی تا کاربر به یه صفحه مرتبط هدایت بشه. این کار هم تجربه کاربر رو بهتر میکنه و هم گوگل رو خوشحال نگه میداره. تنها برای آن میزان از منابع سختافزاری که نیاز دارید هزینه میپردازید و دیگر نیازی به پرداخت هزینههای غیر موجه، در ابتدای فعالیت وب سایت خود، نخواهید داشت. «رایگان» و «کنفرانس» معمولاً با هم جور نمیآیند، اما BrightonSEO هر شش ماه هزاران بلیط رایگان از طریق قرعهکشی توزیع میکند.
اکثر ابزارهای فهرست شده دیگر می توانند فایل export شده از داده ها را در قالب Excel یا CSV ارائه دهند. فایلهای گزارش نشان میدهند که رباتهای خزنده کدام صفحات و منابع را درخواست کردهاند و هر چند وقت یکبار بررسی الگوهای موجود در این داده ها می تواند ناهنجاری های جالبی را کشف کند. اولین ایده که تا 80% آن را پیش رفتم، استفاده از api گوگل برای Inspectگیری خودکار تعداد زیادی از صفحات و استخراج گزارش و دیتای Coverage آن صفحات بود. گاهی اوقات بد نیست اگر دیتاهای قدیمیتر، مثلا دیتاهای مربوط به 16 ماه گذشته را استخراج کنیم و به کمک پایتون بر روی آن آنالیزهای مختلفی بزنیم. مورد بسیار مهم دیگری که باید راجع به پایتون بدانید، این است که یادگیری این زبان بشدت ساده است و مخصوصا برای افرادی که در اول مسیر برنامه نویسی هستند، فوق العاده می تواند راحت و دلنشین باشد.
برای مثال اگر هاست شما ضعیف است، به سراغ یک سوریس هاستینگ قدرتمند و معتبر بروید. مفهوم سئو فنی را کمی بالاتر بررسی کردیم؛ بهینهسازی سایت از نظر فنی. اما تفاوت آن با سئو داخلی چیست؟ همه کارهایی که انجام میدهید، مربوط به بخش فنی، کدنویسی و ساختار سایت هستند. به این نکته توجه داشته باشید که نصب پایتون اندکی زمان بر است، اما استفاده از اسکریپت های آن چندان کار سختی نمی باشد و نیازی نیست که شما یک برنامه نویس با تجربه باشید. خبر خوب این است که شما می توانید تعداد زیادی از اسکریپت های پایتون که در بهبود سئو سایت کاربرد دارد را از منابع برنامه نویسی آنلاین مانند GitHub دانلود کنید. معمولاً تاثیرات تغییرات سئو تکنیکال رو بعد از چند هفته تا چند ماه میتونی ببینی.
سئو تکنیکال به موارد فنی و ساختاری سایت مربوط میشود که با بهینه سازی آن به موتورهای جستجو کمک میکنید تا راحت تر صفحات مختلف یک سایت را بخزند و سریعتر آنها را ایندکس کنند. ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت یکی از نکات مهم سئوی تکنیکال است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. امروزه اکثر کاربران از طریق تلفن همراه در این اینترنت نیازهایشان را برطرف میکنند. بنابراین سایت باید به گونه ای طراحی و ریسپانسیو شده باشد، که در نمایشگرهای مختلف مخصوصا تلفن همراه بدون هیچ به هم ریختگی نمایش داده شود. سایت هایی که ریسپانسیو نباشند، گوگل در نتایج موبایلی آنها را نمایش نمیدهد، که در نتیجه باعث کاهش ترافیک و افت رتبه سایت میشود.
کارشناسان سئو، روزانه از مجستیک برای تحقیق درباره پروفایلهای بکلینک رقبا و ساخت برنامههای جذاب استفاده میکنند. تگ های H یا heading یک سری تگ html هستند که در محتوای صفحات شما به کار برده میشوند. همه عنوان ها و سرتیترهایی که در یک سایت قرار دارند، به کمک تگ های h نوشته میشوند. یعنی به این شکل نیست که برای سئو کردن هر کلمه در گوگل یک صفحه جداگانه بسازید، کمی متن در آن نوشته و منتظر باشید که به صفحه اول برسید. برای اینکه شما سایت مناسب و بهینه داشته باشید باید مواردی رو رعایت کنید.
پایتون سینتکس فوقالعاده ساده ای دارد که یادگیری آن را آسان میکند. ابزاری متن باز از گوگل برای تحلیل عملکرد، دسترس پذیری، و سئو سایت. HTTPS باعث افزایش امنیت سایت میشه و اطلاعاتی که بین سرور و کاربر رد و بدل میشه رو رمزگذاری میکنه. گوگل از سال 2014 به سایتهای دارای HTTPS امتیاز مثبت میده و کاربرها هم اعتماد بیشتری به سایتهایی با این پروتکل دارن. چطور صفحات یتیم رو پیدا کنیم؟ ابزارهایی مثل Screaming Frog یا Ahrefs بهت کمک میکنن تا صفحات یتیم رو پیدا کنی.
پس، اولین فایدهی پایتون برای سئو خودکارکردن کارهای تکراری و معمولی و زمانبر در سئو است و دومین، کمک به جمعآوری و تحلیل دادهها. کاری به دلایل دوری جستن از سئو تکنیکال نداریم، مسئله هرچه که بود، گذشته. در این مطلب میخواهیم به قلب ماجرا بزنیم و یک راهنمای جامع سئو تکنیکال و فاکتورهای مربوط به آن را ارائه کنیم. اما پیش از هرچیز باید بدانیم که سئو تکنیکال چیست و چرا اهمیت دارد؟ ادامه این مطلب را بخوانید تا سوء تفاهمهای خودتان را برطرف کنید. استفاده از ریچ اسنیپت باعث افزایش CTR و بالا رفتن رتبه سایت شما می شود و این می تواند بر سئو سایت موثر باشد .
ساختار سلسلهمراتبی URLها نیز میتواند به بهبود ناوبری و فهم بهتر ساختار سایت کمک کند. سئو تکنیکال به بهینهسازی فنی سایت مربوط میشه که شامل مواردی مثل سرعت سایت، ساختار لینکها، امنیت (HTTPS)، و بهبود عملکرد صفحات میشه. در حالی که سئو داخلی بیشتر به محتوا و بهینهسازی متن و کلمات کلیدی مربوطه. الگوریتم Product Review از جمله الگوریتم های گوگل است که اثر آن بهخصوص روی وب سایتهای فروشگاهی، بسیار محسوستر از وب سایتهای دیگر است. این موضوع باعث میشد که کاربران نتوانند اطلاعات کافی برای تصمیمگیری در مورد خرید محصول را به دست آورند.
اگر با این فعالیت آشنایی ندارید، مقاله آموزش نوایندکس به شما کمک میکند. برای برقراری امنیت سایت و جلوگیری از هک شدن اطلاعات کاربرن باید از گواهی SSL استفاده کنید. داشتن پروتکل SSL یکی از مهمترین فاکتورهای سئوی تکنیکال است و سایت هایی که از این گواهی نامه امنیتی استفاده نکنند، ممکن است گوگل از ورود کاربران به سایت جلوگیری کند. سایت هایی که از گواهی SSL استفاده میکنند، آدرس سایت آنها به جای http با https شروع میشود. به تمام اقداماتی که بیرون از سایت برای بهبود و بهینه سازی سایت انجام میشود، سئو خارجی میگویند. لینک سازی خارجی، رپورتاژ آگهی، فعالیت در شبکه های اجتماعی، تبلیغات، برندسازی و موارد دیگر از جمله اقداماتی است که در سئوی بیرون از سایت انجام میشود.
همچنین اگر ربات های گوگل با این گونه صفحات مواجه شوند باعث افت رتبه سایت میشود. بهترین روش استفاده از ساختار سلسله مراتبی است، چرا که خزنده های گوگل از صفحه اصلی یک وب سایت شروع به خزیدن میکنند تا صفحات دیگر را کشف کنند. برای انجام سئو تکنیکال سایت بهترین کار این است که یک چک لیست کامل از موارد فنی داشته باشید و به ترتیب آنها را رعایت کنید تا تغییرات فوق العادهای در سایت خود مشاهده کنید. در واقع سئوی تکنیکال هیچ ربطی به تولید محتوا و کیفیت آن ندارد و به زیر ساخت های فنی سایت مربوط میشود. در حالی که نرخ کلیک (CTR) با رفتار جستجوگر ارتباط دارد، کارهایی وجود دارد که میتوانید برای بهبود قابلیت کلیک روی SERP ها انجام دهید.
گوگل این گونه صفحات را Doplicate Content در نظر میگیرد که باعث کاهش اعتبار و رتبه سایت میشود. استراکچردیتاها یا دادههای ساختار یافته کدهای زبان برنامه نویسی هستند که به موتورهای جستجو کمک میکنند تا قسمت های مختلف سایت را بهتر درک کنند. این کدها در قالب وب سایت قرار میگیرد و نقش بسیار مهمی در نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو دارند. سئوی فنی، سئو داخلی و سئو خارجی با هم کار می کنند تا قفل ترافیک ارگانیک را باز کنند. تکنیکهای درون صفحه و خارج از صفحه اغلب مواردی هستند که بسیار مورد توجه قرار میگیرند، اما سئو فنی نقش مهمی در رساندن سایت شما به رتبه بالای نتایج جستجو دارد و میتواند محتوای شما را به مخاطبان ایده آل برساند.
همچنین در بیرون ریختن تعداد زیادی داده عالی است، اگرچه معمولاً خروجی به مدیریت بیشتری نیاز دارد. GSC برای بررسی دسترسپذیری و ایندکس کردن و سایر برنامههای کاربردی گستردهتر، مانند مشاهده کلمات کلیدی Google که بیشترین کلیکها و نمایشها را داشتهاند، استفاده میشود. با پیشرفت کمپین، تیم سئو تکنیکال از ابزارهایی مانند Ahrefs یا Lumar برای نظارت بر سلامت یک سایت استفاده می کنند. پاسخ به این سوال که تولید محتوا یا رعایت اصول سئو تکنیکال نتیجه سریعتری برای سایت شما دارد نیز وابسته به شرایط فعلی سایت شما است. استفاده از SSL و پروتکل https یکی از فاکتورهای رتبه بندی است که گوگل به آن توجه میکند. زمانی که از پروتکل امنیتی https استفاده میکنیم اطلاعات بین سرور و کلاینت به صورت ایمن رد و بدل میشود و این موضوع برای گوگل از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در زمینهی بهبود لینکهای داخلی ماشین لرنینگ و پایتون بسیار میتوانند به کارشناس سئو و تولیدکنندهی محتوای سایت کمک کنند. مدل طراحی شده براساس دادههای کلان، میتواند وقتی محتوایی نوشته میشود بهترین و مرتبطترین لینک داخلی را پیشنهاد دهد. ممکن است خودش لینکهای داخلی را در محتواهای مختلف بررسی کند و اگر محتوای مرتبطتر و مناسبتری بهنظرش میرسد، آن را پیشنهاد بدهد. حتی ممکن است از مدل خواسته شده باشد خودش لینک داخلی بهتر را جایگرین لینک قبلی کند. محتوای شما ممکن است کاملترین و مفیدترین محتوای موجود باشد و بهخوبی نیز نوشته شده باشد.
شناسایی و رفع این مشکلات از طریق ابزارهای تحلیل مانند Google Search Console و Screaming Frog امکانپذیر است. همچنین، بررسی مجدد نقشه سایت، بهینهسازی سرعت بارگذاری صفحات، و اطمینان از عدم وجود محتوای تکراری یا صفحات نازک (thin content) میتواند به حل این مشکلات کمک کند. الگوریتم گوگل یکی از قدرتمندترین الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۳ برای نظارت بر وب سایتهای فروشگاهی معرفی شد. الگوریتم رقص گوگل نیز یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که عملکرد جالبی دارد. عملکرد این الگوریتم که در اوایل دههی ۲۰۰۰ معرفی شد، به این ترتیب است که وقتی گوگل صفحات جدید وب سایتها را ایندکس میکند و یا تغییراتی در الگوریتم خود میدهد، ممکن است نتایج جستجو تغییر کند.
ما یه چکلیست کامل از سئو تکنیکال برات آماده کردیم تا بتونی مشکلات فنی رو شناسایی و حل کنی و بهترین تجربه ممکن رو برای کاربرهات فراهم کنی. ماز ابزارهای مفیدی برای بازاریابان وب و کارشناسان سئو ایجاد میکند. نمرات که ماز میدهد یکی از مراجع ارزیابی کیفیت فنی و حتی محتوایی سایتهای مختلف است. راهنمای سئو مبتدیان ماز یکی از معتبرترین منابع موجود در این زمینه است و برای تازهکارها یک منبع ضروری به شمار میآید. یک نکته مهم؛ اگر قالب سایت شما یک قالب معتبر و معروف است، نیاز به نگرانی در مورد کدهای آن ندارید. در همه سایت ها صفحاتی هستند که وجودشان الزامی است اما بهتر است نوایندکس باشند.
اگر تازهکار هستید وبلاگهای یواست را درباره عنوان مطالب و توضیحات متا بخوانید. همین دو مورد ساده کلید موفقیت شما برای کسب رتبه برتر در جستوجوی گوگل است. برای یادگیری سئو چه جایی بهتر از گوگل؟ اگرچه موتورهای جستوجوی مختلف و کارشناسان سئو مختلف اهداف متفاوتی دارند، اما نمیتوان انکار کرد که مرجع سئو گوگل است. بردکرامب یا نان ریزه، همان لینک هایی هستند که در بالای هر صفحه به کاربر نشان میدهند که الان دقیقا در کدام بخش از سایت قرار دارد. علاوه بر این شما باید در دادن لینک های داخلی به این صفحات هم کمی وسواس به خرج داده و اهمیت زیادتری به آنها بدهید.
بسیاری از ابزارهای سئو نیز وجود دارند که فرآیندهای فنی را آسان تر می کنند. چرا محتوای تکراری بدتره؟ وقتی چند تا صفحه با محتوای مشابه یا یکسان داری، گوگل سردرگم میشه و ممکنه اصلاً هیچکدوم از اون صفحات رتبه خوبی نگیرن. تصاویر یکی از عناصر اصلی هر وبسایتی هستن و میتونن کلی اطلاعات بهصورت بصری به کاربرها منتقل کنن، ولی اگه بهدرستی بهینه نشن، میتونن سایتت رو سنگین و کند کنن. بهینهسازی تصاویر یعنی تصاویر سایتت رو طوری فشردهسازی کنی که هم کیفیت خوبی داشته باشن و هم حجم کمی. Core Web Vitals مجموعهای از معیارهای مهمه که گوگل برای سنجش کیفیت تجربه کاربری (UX) ازشون استفاده میکنه.
مخصوصاً اگه این اسکریپتها مربوط به سرویسهای شخص ثالث باشن که ممکنه خیلی کند یا بیفایده باشن. چطور استفاده کنیم؟ برای اضافه کردن دادههای ساختاریافته، میتونی از ابزارهای آنلاینی مثل Google Structured Data Markup Helper استفاده کنی یا بهصورت دستی کدهای Schema رو به سایتت اضافه کنی. البته بعضی از پلاگینهای سئو مثل Yoast هم این کار رو برات انجام میدن. یکی از پادشاهان بیبدیل در دنیای ارائه دورههای آنلاین، یودمی است. برای یافتن آنها، به سایت یودمی بروید و دورههای رایگان را انتخاب کنید.
شگفتآور است که کورسرا همچنان دورههایی از بهترین دانشگاهها را بهصورت رایگان ارائه میدهد. از جمله، دوره مقدمهای بر بهینهسازی موتورهای جستوجو از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس. اسکریمینگ فراگ به شما امکان میدهد که آمار کلیدی SEO برای هر صفحه در وبسایت خود را مشاهده کنید. آنها حساب توییتر خود را با اخبار سئو و بهروزرسانیهای نرمافزارشان بهروز میکنند. مجستیک یک پروفایلساز قدرتمند بکلینک است که به کاربران رایگان تعداد محدودی اعتبار میدهد.
اگر وبسایتی را که طراحی و بهینه سازی کردهاید و میخواهید مخاطبان خارجی داشته باشد، بهتر است از تگ hreflang استفاده و زبان مورد نظر را برای موتورهای جستجو مشخص کنید. نوشتن تگ hreflang به موتورهای جستجو کمک میکند تا راحت تر بفهمند، هدف سایت چه زبان و چه کشوری است تا به مخاطبان هدف شما نمایش دهند. زمانی که شما وبسایت خود را از نظر فنی بهینهسازی میکنید و در حال ارتقای آن هستید، درواقع به سئو تکنیکال توجه کردهاید.بهدست آوردن مهارت در سئو تکنیکال نیز ممکن، اما تسلط بر آن کمی دشوارتر است. اما این را باید بدانید که علاوه بر بهتر کردن رابطه وبسایت و موتور جستجو، یکی دیگر از هدفهای سئو تکنیکال لذت بردن مخاطب از وبسایت شما است. سئو تکنیکال به بهبود جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو اشاره دارد. یک وب سایت سریع، قابلیت خزش بالا و قابل درک برای موتورهای جستجو، اصول اساسی سئو هستند.
البته باز هم تکرار میکنیم که این موضوع به شرایط فعلی سایت نیز بستگی فراوانی دارد. این مقاله، مملو از نکات و ترفندهای تخصصی سئو تکنیکال است که به شما کمک میکند تا وبسایت خود را به یک رقیب شکستناپذیر در دنیای آنلاین تبدیل کنید. اکثر سئوکاران می دانند که Screaming Frog یکی از مهم ترین ابزارهایی است که به بهبود رتبه سایت و سئو کمک می کند. یک ابزار قدرتمند برای تحلیل لینک ها و عملکرد سایت در موتورهای جستجو. اگرچه بسیاری از اقدامات سئو فنی نیازمند دانش کدنویسی نیستند، اما داشتن اطلاعات پایه از HTML، CSS و جاوااسکریپت می تواند در شناسایی و حل مشکلات پیچیده بسیار کمک کننده باشد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری